Zuiderstorm Limburg
Zuiderstorm Limburg

‘Zuiderstorm is sleutelplek om een betere muzikant te worden’

Het rondreizende showcasefestival Zuiderstorm biedt Limburgse muzikanten niet alleen een podium, maar ook ruimte voor talentontwikkeling. “Het is echt meer dan een wedstrijd waarbij degenen doorgaan die volgens een paar wijze mannen de meeste potentie hebben”, aldus de onderwijsmanager van Rockacademie.

16 december 2021, Pierre Oitmann
Foto’s door: Guy Houben

Tot 2019 was de bandcompetitie Nu Of Nooit een van de belangrijkste momenten in het jaar voor Limburgs talent om zich in de kijker te spelen. Die wedstrijd heeft plaatsgemaakt voor een geheel nieuw traject, genaamd Zuiderstorm. Organisator Stichting Pop In Limburg biedt binnen dit talententraject meer mogelijkheden om op te kunnen treden, alsmede om andere disciplines verder te ontwikkelen die van pas gaan komen als jij als muzikant serieus aan de slag wil — zowel op creatief, zakelijk en organisatorisch vlak. Pop In Limburg werkt hiervoor samen met de twee belangrijkste muziekopleidingsinstituten van zuidelijk Nederland, namelijk Rockacademie in Tilburg en Conservatorium Maastricht. Opleidingsmanagers Felix Havenith van het Conservatorium Maastricht en Hans van den Hurk van Rockademie vertellen over de unieke samenwerking in relatie tot Zuiderstorm.

Talentontwikkeling en onderwijs aan elkaar verbinden

Van den Hurk is professioneel drummer en stond naast zijn eigen jazzfunkband Seven Eleven op het podium met onder anderen Nile Rodgers, Seal, Kasper van Kooten, Acda & De Munnik, Gloria Estefan, André Hazes en Chaka Khan. Sinds het jaar 2000 is hij docent aan de bekendste popopleiding van Nederland, waar succesvolle artiesten als Jacqueline Govaert, Eefje de Visser, Duncan Laurence en Danny Vera les hebben gehad. Via docent Thijs Schrijnemakers, toetsenist van Orgel Vreten en oud-Nu Of Nooit-winnaar met Alize, werd Van den Hurk op de hoogte gesteld van Zuiderstorm. Hij vond het meteen een goed idee. “Dit zou op meer plekken in Nederland prima kunnen”, zegt hij. “Het is een mooie manier om onderwijs en talentontwikkeling aan elkaar te kunnen verbinden.” Op het Conservatorium Maastricht zijn er eveneens docenten werkzaam die tijdens Nu Of Nooit furore maakten. “Diverse mensen uit ons team hebben altijd een verbintenis gevoeld met Nu Of Nooit”, aldus Havenith. “Ik weet dat een aantal alumni ooit die wedstrijd gewonnen hebben.”

Mooie infrastructuur in Limburg

Samen met Pop In Limburg hebben Rockacademie en Conservatorium Maastricht om de tafel gezeten om te kijken welke inhoudelijke invulling zij kunnen geven aan Zuiderstorm. “We hebben ontzettend fijne meetings gehad met Rockacademie”, licht Havenith toe. “Het was heel productief en we merkten dat we echt op één lijn zaten. Het was meteen duidelijk dat we elkaars expertises zagen en waardeerden. Ik vind het super om dit samen met Rockacademie te gaan doen.” Zuiderstorm onderscheidt zich volgens Van den Hurk van andere talententrajecten door de actieve input van de zes Limburgse kernpodia: Nieuwe Nor, De Bosuil, ECI Cultuurfabriek, Grenswerk, Muziekgieterij en Volt. “Waardoor wij het vanaf het begin een goed idee vonden, was dat de podia er op deze manier bij betrokken zijn en een rol spelen. Vaak met is het met dit soort dingen zo dat een podium gewoon gehuurd wordt. Nu pak je het met zijn allen op. Daar is een mooie infrastructuur voor in Limburg.”

Ondernemende attitude

Voor wie de opleidingen in Tilburg en Maastricht niet zo goed kent, lijkt het wellicht of er ineens twee totaal verschillende werelden samenkomen, al blijkt dat enorm mee te vallen. “Het gaat om de opvatting”, vindt Havenith. “Een bakker en een slager zijn er allebei om belangrijke ambachtelijke producten te bewerken en te koop zetten, maar wel totaal andere producten. Dat is bij ons ook het geval. Wel zijn we allebei gepassioneerd met het vak bezig in verschillende disciplines en met het opleiden van muzikale professionals. Daarin delen we een gelijke ambitie.” Die gedeelde ambitie is het klaarstomen van musici voor het werkveld dat zij gaan of mogelijk al (deels) betreden. Een proactieve houding is belangrijk, stelt Van den Hurk. “Je kunt ondernemingslessen geven, en dat doen wij ook, maar die ondernemende attitude loopt door alles heen. Daar word je de hele tijd mee geconfronteerd. De mensen die bij ons lesgeven, zitten zelf ook in die sector en die weten wat je nodig hebt.”

Ook plek voor rappers en dj’s

Een van de componenten van Zuiderstorm is dat de deelnemende muzikanten een dag kennis vergaren bij zowel Rockacademie als bij Conservatorium Maastricht. “Waar het op neerkomt, is dat we op creatief vlak met mensen aan de slag gaan”, zo zegt Van den Hurk over de deelnemers die een dag lang coaching krijgen op het Brabantse muziekinstituut. “Dus we gaan naar het repertoire kijken en samen spelen. Maar één van de belangrijkste dingen waar we het als opleiding over hebben is: hoe ziet de popsector eruit en welke factoren spelen daarin een rol? Over wat voor soort dingen moet je beschikken, behalve dat je goede muziek maakt? Daar zal zeker aandacht voor zijn als ze bij ons komen.” Hij zegt uit te kijken naar alle genres, want hoewel de naam van de school Rockacademie is, wordt er ook lesgegeven aan muzikanten uit genres als hiphop en dance. “Vaak hebben jonge dj’s al een publishingdeal en dan beginnen ze pas bij ons te studeren.”

Snappen hoe de muziekwereld werkt

Zoals iedere professionele artiest je zal vertellen, bestaat het beroep muzikant niet enkel uit hele toffe songs schrijven, uren in de platenstudio doorbrengen om aan je album te werken en spetterende optredens op festivals geven. Er komt van alles bij kijken waar je nu misschien nog geen weet van hebt. “Als jij goed snapt hoe die sector werkt, weet je wat je moet zeggen op de sociale media en hoe jij je act moet promoten”, zo geeft Van den Hurk als voorbeeld. “Hoe denken managers, podia, publishers en platenmaatschappijen? Heb je ze nodig of kun je alles zelf doen? Het is niet zo dat we per se het antwoord geven, maar we laten jonge muzikanten voelen hoe die wereld werkt. Muzikanten willen het liefst vooral met hun product of act bezig zijn, maar je moet wel zorgen dat je muziek een publiek bereikt, als je dat tenminste wil. Dan moet je snappen op welke manieren je dat zou kunnen doen.”

Ondernemerschap en artistieke visie

De coachingsdag bij Conservatorium Maastricht bestaat uit ‘drie lagen’, geeft Havenith desgevraagd aan. “De eerste laag bestaat uit een programma met twee groepsworkshops, waarbij je samen musiceert. Intonatie, timing, synchronisatie: dus echt musiceren. Ervaring opdoen en een kwaliteitsslag maken in je muzikale beleving. Die neem je mee naar je eigen discipline. Ten tweede gaan we in kleinere groepen lezingen, seminars en praatsessies houden. We hebben het dan over ondernemerschap en artistieke visie: hoe verwoord je wat je doet als iemand je dat vraagt?” Als derde zijn er individuele werksessies voor de muzikanten. “Stel,” vervolgt Havenith, “we krijgen vijf bands over de vloer, dan hebben we workshops voor drummers, bassisten en zangers. Die kunnen we in kleine werkgroepen adviezen geven. Iedere kandidaat brengt eigen materiaal in, wat ‘ie toont aan professionals, onze docenten.”

 

Beter worden in wat je doet

Een van de bijkomende voordelen van deze samenwerking is dat jonge talenten op een organische manier in aanraking komen met de beide muziekopleidingen en wellicht een beter idee krijgen van wat een opleiding nu precies behelst dan wanneer ze enkel een open dag bezoeken. “We willen dat iemand voorbereid is op de beroepspraktijk en niet alleen maar op ‘die hobby’”, vertelt Havenith over Conservatorium Maastricht. “Of je nou een band bent, een duo of een soloartiest, we willen dat als iemand hier binnenkomt ziet: deze mensen zijn bezig met dit soort werk en deze mensen geven dit soort lessen. Ook al ben je een hiphopact, hoe goed kan het je helpen als je een percussieworkshop gaat doen? En je gaat nadenken over synchronisaties, meerdere ritmes tegelijk laten werken en je realiseert wat dat met beide hersenhelften en met je creatief vermogen doet. Je leert hier niet hiphop spelen, want dat is je passie al, maar je leert beter te worden in wat je doet.”

Doorlopend muziekonderwijs

Van den Hurk stemt in met de uitleg van zijn Maastrichtse collega. “Wij als Rockacademie hebben altijd meer aanmeldingen dan plekken, dus voor ons is het niet urgent om actief leerlingen te werven, maar we willen wel de  goede mensen hebben met het talent en de ambitie om in de popsector aan de slag te gaan. Dan zijn wij ook op ons best. Muzikanten die denken ‘daar wil ik meer mee doen’ en die in die leeftijdscategorie zitten, kunnen dan overwegen om naar onze opleiding te gaan.” Op een duurzame manier bouwen aan een fundament voor popmusici is volgens Havenith belangrijk. “Zuiderstorm gaat mee in de lijn die je ziet in Nederland: een poging tot doorlopend muziekonderwijs, die loopt van kleuter tot waar je later terechtkomt. Als je het niet weet, denk je dat er een wildgroei is aan privé muzieklessen tot opleidingen. Al die zaken moeten met elkaar in verbinding staan en ervoor zorgen dat iedereen op de juiste manier een muzikaal ontwikkelingstraject kan volgen. Zuiderstorm positioneert zich als belangrijke partner daarin. Een sleutelplek: je doet eraan mee als je een beter musicus wil worden.”